9.
A NEPTUN az Egyetemes Egységtudatba való kapcsolódási készség (és
képesség!) princípiuma. Asztrológiai szimbóluma, csakúgy mint a latin
mitológiából ismert Tenger-istenéé, egy három ágú szigony, amelynek
nyelét (alsó szárát) átmetszi egy vízszintes vonal, vagyis ebben az
esetben is megjelenik a kereszt, ami arra utal, hogy az egyetemes
szeretet -érzés (átélési képesség) princípiuma szintén tapasztalathoz
kötött. Amennyiben a szigonyt lefelé fordítom -aktív helyzetbe állítom-
egy olyan metafizikai (aritmológiai és alkímiai) szimbólumot kapok,
amelyben a szigony három lándzsa-szára által jelölt test, lélek és
szellem hármas egysége alulról felfelé belé simul a szigony szárába: a
szimbólumnak a központi tengelyébe. És persze mindez fordítva is igaz:
az egyetemes imaginációt, illetve a központi tengelyt jelölő szárból nő
ki a test, lélek és szellem hármasa. A Neptun eredetileg az Egyetemes
Egységtudat megtestesítője, és Posseidon, a Neptun görög megfelelője
egyes archaikus népek mítoszában Zeuszt az Olimposzon megelőzte. De
-Hamvas Béla szerint- Posseidon nem volt eléggé ember formájú,
embertermészetű, (lásd: nem volt az archaikus egységlátását lassan-
lassan elveszítő klasszicizálódó görög ember racionális világlátásának
megfelelő) klasszikus Isten és ezért a gyermekesen naiv görögök nem volt
amit kezdjenek vele, hát letaszították az Olimposzukról a
kiismerhetetlen tengerek mélységeibe. Azóta a mitológiában ő az
ismeretlen tengerfenekek Istene és a klasszikus Asztrológia a
legzavarosabb emberi képességeket és késztetéseket tulajdonítja a Neptun
természetének. És tényleg: ha ezt értettek meg a Neptun lényegéből az
emberek, a Mágia Tőrvénye következtében a Neptun princípiuma mindeddig
ilyen kábulatok és szédelgések formájában nyilvánult meg a
történelemben. Ezért homályos és ködös elképzeléseket, zavaros
fantazmagóriákat és hallucinációkat tulajdonítanak a Neptun hatásának,
az egész homályban maradó emberi érzésvilág kaotikus kavargását és a
szociális zavargásokat. Negatív megnyilvánulásában és diszharmonikus
hatásaiban a túlzott alkoholfogyasztást, kábítószer- igényt és
nikotinéhséget idéz elő a Neptun által megtestesített őserő hatása az
ember szellemében. Ezek ugyanis mind Szeretet szurrogátumok, egységérzés
- pótló szerek amelyeknek a felelőtlen használata másfajta függőségi
viszonyt előidéző állapotokhoz is vezethet az ideák világától elszakadó
pszichikai tudat kábulatába zuhant ember életében. A szellemi és az
elemi közvetlenséget elzáró intellektuális pragmatista embertelen
létszemlélet korlátait és falait önmagukban lebontani kívánó kábítószer-
fogyasztók, az alkoholisták és mindenféle más a józan hétköznapiságot
megszűntető kábulatra vágyó személy, de még a nagyevők is, akárcsak a
misztikusok és a vallásos fanatikusok, az egyetemes (isteni) egység-
élményt szomjazzák a diszharmonikus Neptunusz hatására. De, a Neptunuszi
princípium hatásáról nem tudván és a Neptunusz kauzális értelmét nem
ismervén, nem tudják, hogy azt a tiszta egységélményt, amire ők
tudattalanul szomjaznak, vagy amit tudatosan meg akarnak tapasztalni,
rövid időre el lehet érni ugyan, de nem lehet állandósítani mesterséges
eszközök és egységtudati állapotok mesterséges létrehozása által
(rituális gesztusok ismétlésével, "mesteri" varázstánccal, vagy az
úgynevezett "karizmatikus" papok érintésével, külső - beavatásokkal,
metafizikai jelentésüket rég elveszített vallásos ceremóniákkal). Sőt:
az időben történő kauzális információ-gyűjtéshez és annak megfelelő
személyi tapasztalathoz kötött, a hosszas szellemi alapozást, illetve a
hiba belátáson és hiba értelmezésen alapuló, belső spirituális tágulást
teljesen nélkülöző mesterséges szeretet- állapotok előidézése és
átélése, a hatás visszahatás törvénye következtében, utólag (és a
mindennapokban) még alacsonyabb szellemi állapotba lökik vissza a
„beavatott” személyt, akár a másnapos embert az előző napi alkohol, vagy
kábítószer - fogyasztás. Az egységtudat folyamatos és éber átélése a
mindennapok során igen nehéz. Ezért egyszeriben minden felborul és
minden elmozdul a stabilnak hitt helyéről a Neptun földi kötődéseken és
földi értelmeken túli hatására. És ugyanezért sok esetben nem csak
nevetséges, hanem egyenesen tragikus végkifejletekhez vezet a Neptunuszi
állapot elérésének az igénye az anyagelvű technikai civilizáció
életszemléletében élő személyek számára. A civilizációs kényelemhez, a
fogyasztói nyerészkedéshez, a külső csillogáshoz, versengéshez, a saját
képességeinek kisajtolásához (lásd az európai-nyugati zseni - és
tehetségkultuszt) csakúgy mint a természeti környezete
kizsákmányolásához, (lásd a vegyszerező mezőgazdaságot, a
húsfogyasztáshoz "szükséges" állatok erőszakolt, üzemi szaporítását és
hizlalását, stb.) szokott, modern ember egy új kulturális ideológiájának
fogja fel a teremtő őserőkkel való harmóniába kerülést és vagy
kiábrándulás, vagy tragikus megrázkódtatás éri, amikor rájön, hogy az
utóbbi annak az életformának az átértékelését, megtagadását és
lebontását igényli, amelyben él nemcsak ő, hanem az egész környezete.
Természetes, hogy mindezért a Neptun hatása kábítószerezéshez és
idegenségérzethez vezet az életet minden áron megnyerni akaró fogyasztói
mentalitás gazdasági és politikai dzsungelében, és a posztmodern
művészet - könnyen és tragikusan- elhízott sztárjai által hirdetett
életmodellek káoszában. De ha valamely, a karmikus kríziseit ép tudattal
megúszó ember el akar indulni a megvilágosodás utján, lehetetlen
számára a benne is „munkálkodó” Neptun szellemiségét megértenie, és azt
kifinomítania. Ugyanis az Abszolút Szellem minden létezési formájával
egybeolvadni és egyesülni lehet, de nem szentimentális (érzelgősködés),
nem egységtudati állapotokat előidéző mesterséges módszerek és nem
egzotikus spirituális mesterek jó pénzért árult kegyelemgyakorlása
által. A világegyetem nem szentimentális és nem pragmatikus
(racionális), hanem kauzális. A Neptun princípiumához kapcsolódó kábaság
e téveszméből ered: a kollektív szentimentalizmusunkat és a
tudatalattink zugaiba rejtett hatalmi ambícióinkat, veszteség - érzésből
eredő félelmeinket, összekeverjük az egyetemes együttérzésünkkel és az
önkéntelen egységesülési késztetéseinkkel. Fantáziánkat összetévesztjük
az imagináció aktusával és ennek következtében fantáziavilágunkat
(fantazmagóriánkat) a metafizikai realitással.